Szereplők: Elisabeth Moss June Osborne Max Minghella Nick Blaine Amanda Brugel Rita Yvonne Strahovski Serena Joy Waterford Joseph Fiennes Fred Waterford Ann Dowd Aunt Lydia Madeline Brewer Janine O-T Fagbenle Luke Bankole Nina Kiri Alma Alexis Bledel Emily Samira Wiley Moira Bahia Watson Brianna A történet egy disztópikus államban játszódik a jövőben, az addigra szétesett USA egy területén, ahol teljes diktatúra van. Az életben maradt embereknek nemcsak a természeti csapásokat kell túlélni, hanem a folyamatosan csökkenő népességet is, mivel egyre kevesebb nő termékeny – nekik átnevelő táborokba kell vonulni, például a főhősnek is, aki a terület egyik parancsnokának udvartartásába kerül.
), és a csecsemő körül kibontakozó fordulatos harc lendületben tartja az évad első felét. A több új helyszín – még Washington D. C. -be is kiruccanunk – is változatosabbá teszi ezt a szakaszt, de az első részek attól a bonyolult dinamikától válnak igazán mozgalmassá, amely June nehezen kiismerhető új ura, Joseph ( Bradley Whitford) és az ő érzelmileg instabil felesége, Eleanor ( Julie Dretzin) között kialakul. Az ő kiszámíthatatlan irányba tartó hármasuk nyújtja a legtöbb szórakoztató újszerűséget az évadban, de a végén ez a vonat is kisiklik. Egy ideig kifejezetten izgalmas, ahogyan a világok közti távolság pszichésen csökken a figurák számára. Gileád hátrahagyása több olyan főhősben is felmerül, akikről ezt nem gondoltuk volna, de éppen ez vezet ahhoz, hogy az évad utolsó harmadában már nem sikerül fenntartani a koherenciát. Két évadon keresztül mélyedtünk el egyre jobban Gileád betonbiztosan kidolgozott kegyetlenségében, megtanultuk, hogy innen szinte lehetetlen a menekvés, most hirtelen mégis sorra eszükbe jut a figuráknak, hogy akár távozhatnának is, pedig alapvetően nem változott semmi a rendszerben.
Eközben June és Serena Joy egy kinyilatkoztatással birkóznak. Kanadában Luke gondoskodik Nichole-ról. Mindez olyan eseményhez vezet,... 06 6. epizód: Household Waterfordék Washingtonba utaznak, ahol közös imahetet szerveztek, és June-t is kölcsönkérik az útra. Winslow parancsok és neje látja vendégül őket. A nemzetközi bíróság Waterfordék után June-t is megh... 07 7. epizód: Under His Eye June mindent megtesz, hogy megtalálja Hannah-t. Emily szembenéz a múlt bűneivel. Serena és Fred azt fontolgatják, Washingtonban maradnak. June Hannah iskolájához megy, de falakba ütközik. Később neki... 08 8. epizód: Unfit Lydia nénire vár a feladat, milyen büntetést szab ki Ofmatthew-ra. Lydia néni visszaemlékszik a régi, Gilead előtti időkre, kapcsolataira. Akkor tanárként dolgozott, és ismert egy egyedülálló anyát, a... 09 9. epizód: Heroic Az agyhalott Natalie-t életben tartják a terhessége alatt. June nehezen viseli a helyzetet. Az elméje kezd elborulni, megpróbálja megölni Nichole-t. A Serenával való találkozás arra kényszeríti, hogy... 10 10. epizód: Bear Witness June készen áll arra, hogy visszavágjon az elnyomóinak, és belekezd egy nagyszabású terv kidolgozásába.
Az évad végére a korábban teljesen ellenséges Serena (Yvonne Strahovski) a gyerek kedvéért összefogott June-nal és kijátszotta férjét, Fredet (Joseph Fiennes) is. Innen indul az új év, amikor June úgy dönt, nem menekül el Kanadába gyermekével és Emilyvel (Alexis Bledel), hanem visszatér, hogy kimenekítse másik gyerekét is. Az első három rész már megalapozta azt, hogy izgalmas évadnak nézünk elébe. June, aki új családhoz kerül, az eddig csupán Fredre kiterjedő befolyását nagyobb szintre emeli – Serenával és a konyhában dolgozó, és a földalatti mozgalommal összeesküvő mártákkal szövetkezik. A szolgálólány meséje egyik legnagyobb erőssége, hogy nem feketében és fehérben gondolkodik. Hősei hol igazak, hol gyarlók – a legjobb is vétkezik, a legrosszabb is cselekszik néha helyesen. A szörnyűségek, melyeket valamennyien – hatalmi és társadalmi helyzettől függetlenül – átmennek, mindannyiukat megtöri: itt csak vesztesek vannak, és a tét pedig az életben maradás. A második évad elején pont azt rótta fel kollégám az alkotóknak, hogy nem képesek elmozdítani June-t a jellemfejlődés útján – azt hiszem, ez az elmozdulás most már egyértelműen bekövetkezett.
Vannak ugyan emlékezetes és megrázó jelenetek (a veszekedés a lerombolt Lincoln-szobor előtt, a telefonbeszélgetés, a bordélyba való visszatérés), de ez már rég kevés a nézői figyelem megtartásához. Ha az alkotók a hitelesség nevében haladnak ennyire csigalépésekkel a hatalom megdöntése felé, mondván nem olyan egyszerű ám forradalmat kirobbantani, akkor sokkal okosabb forgatókönyveket kéne írniuk, hogy ne érezzük a folyamatos előre- és visszalépkedéseket egy hatalmas blöffnek. June, Serena és a többiek már rég nem emlékeztetnek igazi emberekre, és a történet kedvéért állandóan változó szigorúságú Gileád már rég nem tűnik megvalósulható disztópiának, így nincs különösebb okunk arra, hogy érdekeljen minket, mi lesz ennek a mesének a vége. A szolgálólány meséje – amerikai drámasorozat, harmadik évad. Epizód: 13 (45-60 perc). Gyártó: Hulu. Értékelés: 5/10 disztópikus szolgálóraptor A szolgálólány meséje összes részét megnézhetitek az HBO GO-n! Rácz Viktória
Ahelyett, hogy Gileád struktúráját látnánk hitelesen megremegni, a forgatókönyvírók küszködését nézzük, akik nem tudják hihető lépésekben bemutatni a változást, hanem olyan drasztikus fordulatokat dobnak be hirtelen, amelyektől úgy tűnik, mintha a főhősök egy része meghibbant volna. Bradley Whitford És részben az írói szándék is ez: miután June kitalálja gyermekmentő tervét, megszállottan, a veszélyt semmibe véve kezd szervezkedni, és hihető, hogy ahhoz, hogy valaki szembeszálljon egy ilyen rendszerrel, szükséges a tudat valamelyes beszűkülése és a totális determináltság. Azonban az ábrázolás szinte parodisztikussá válik, például, amikor a 10. részben egy dramaturgiailag amúgy indokolt sántikálást is bevetnek az alkotók, és June röhejes eltökéltséggel botorkál célja felé. Még problematikusabb Serena és Fred ( Joseph Fiennes) lélektanilag nem meggyőzően alátámasztott átalakulása, és amikor a 11. részben Fred egyszer csak napszemüvegben hasít egy menő Mercedesben, úgy érezhetjük, hogy az írók sutba dobták az általuk kreált világ működési elveit.
Mert ez az évad erről szólt. Valamint meg született a sorozat életének legkellemetlenebb epizódja, a kilencedik rész, ami végig egy kórteremben játszódik. A gond ezzel a résszel annyi volt, hogy egészen egyértelmű, mit akartakábrázolni: June megőrülését, bezártság érzetét ebbe a rendszerbe, tehetetlenségét és a fiatal lányok kiszolgáltatottságát, azonban egy ehelyett egy olyan epizódot kaptunk, ami semennyire nem vitte előre a cselekményt sem karakterileg, sem történetileg. Ugyanis anno a Breaking Bad emlékezetes "legyes" része kafkai magaslatokba emelte a szereplők személyiségét és kapcsolatukat, itt azonban ez a lírai átértelmezés nem jött létre, mivel az író (Lynn Renee Maxcy) nagyon kevés volt ehhez. Továbbra sincs megindokolva June mindenhatósága, hiszen az első évadok arról szóltak, bármilyen konzekvensen elkövetett szabálysértés, ha nem is fellógatással, de börtönnel mindenképp jár. Itt vígan szervezkedik, manipulál (vagy csak próbál), de senki nem öli meg. Lydia néni tesz egy utalást, hogy felnéznek rá a lányok, de ez még mindig nagyon kevés ahhoz, hogy életben maradhasson.