*** A Szentatya böjti napot hirdetett a békéért A Szentatya, Ferenc pápa 2022. február 23-án az általános kihallgatás végén arra kért mindenkit, hogy március 2-án, hamvazószerdán tartsunk böjti napot a békéért. Külön biztatta a hívőket, hogy azon a napon buzgón szenteljék magukat az imádságnak és a böjtnek, kérve Szűz Máriának, a Béke Királynőjének közbenjárását. A Püspöki Konferencia korábban kiadott körlevelében megfogalmazott szándékok mellett – magyar hazánkért és népünkért – február 27-én, a szentmisék alkalmával buzdítsuk a híveket arra is, hogy idei hamvazószerdai böjtölésünket, imáinkat és jócselekedeteinket a Szentatya szándéka szerint a béke megőrzéséért ajánljuk fel!
Arra buzdítok minden egyes családot, hogy regisztráljon, játsszon, mérje fel a tudását, nézze meg, mennyire ismeri az elszakított nemzetrészeken a kultúrát vagy a tájnyelveket. Tárgykompozíció a családról Az első vetélkedő kreatív feladatai között szerepelt, hogy Még nagyszüleink mesélték címmel családi anekdotákat küldjenek be a versenyzők. Ezeknek a történeteknek egy része a játék honlapján is megtalálható és elolvasható. Íme az egyik: A mi időnkben Amikor mi kicsik voltunk, még a kútra jártunk vízért, nem volt fürdőszoba, melegítettük a vizet, és lavórban fürödtünk. Kakaskukorékolásra ébredtünk. Mentünk is a tyúkólba összeszedni a tojást a reggelihez. Sparhelten főztünk. Családunkkal és barátainkkal sokat leveleztünk, alig vártuk a postást, hogy hozza a választ. Sokat játszottunk a szabadban, szaladgáltunk a réten, fára másztunk, szedret szedtünk, koszosan, foltos ruhában mentünk haza, amit szüleink sokszor kézzel mostak. A szomszédhoz jártunk tehéntejért, volt, hogy akkor frissen fejték.
való tartózkodást is jelenti, de mindez mit sem ér, ha nem jár belső megújulással, amolyan negyvennapos lelki méregtelenítéssel, amelynek végén Istenhez kerülünk közelebb. Szent Máté evangélista szavai ma is aktuálisak: "Amikor böjtöltök, ne legyetek mogorvák, mint a képmutatók! Keserű arcot mutatnak, hogy az emberek meglássák rajtuk a böjtölést. (…) Amikor te böjtölsz, illatosítsd be hajadat és mosd meg arcodat, hogy az emberek ne vegyék észre böjtölésedet, csak Atyád, aki a rejtekben jelen van! " (Mt, 6, 16-18) Böjtölésünk során legyünk alázatosak, hogy újjászülethessünk Jézus feltámadásának titkában. Minden kedves olvasónknak áldott nagyböjti, felkészülési időt kívánunk! Veres András győri megyéspüspök, az MKPK elnöke március 2-án, szerdán 18 órakor Győrben a Nagyboldogasszony-székesegyházban celebrál szentmisét hamvazószerda alkalmából. * A Szentatya böjti napot hirdetett a békéért A Szentatya, Ferenc pápa 2022. február 23-án az általános kihallgatás végén arra kért mindenkit, hogy március 2-án, hamvazószerdán tartsunk böjti napot a békéért.
14 Galéria: Szirének borzolták a kedélyeket Szent Iván éjszakáján a Tétényi-fennsíkon Fotó: Szollár Zsófi / Index A félórás közös "móka és kacagás" után – merthogy a színészek egyes mozdulatai láttán a közönség tagjai felváltva törtek ki nevetésben – a szirének elcsábították a nézőket, mind a hat lény kiválasztott néhány résztvevőt, és a maga módján magához invitálta az este hátralevő részére. Engem a leopárd igézett meg, aki hörgésekkel jelezte, hogy merre induljunk. A tüskés bokrok között cikázva eredtünk a szirén nyomába, mintha mi lennénk a kíváncsi turisták vagy vérengző orvvadászok, ő pedig félelmetes, ugyanakkor kecses ragadozó létére a menekülő vad, aki kizárólag az emberi reakciókat figyelembe véve tette meg a következő lépéseit. Fára mászott, a cserjék alá hasalt, a sziklák között bömbölt időnként megijesztve nemcsak a csapattagokat, de önmagát is. Amikor elunta a játszadozást, megpihent: a távolból ekkor furulyaszó hallatszott. A vérző, koszos és kimerült leopárd visszafutott a rétre, mi pedig a sötétedő ég alatt követtük az állatot az időközben felállított tábortűz irányába.
Iz 58, 3 kk). A negyven napos böjti időszak gyökereit a Szentírásban találjuk. Az Ószövetségben jóllehet nem találunk egységes előírásokat, de Mózes negyven napon át böjtölt mielőtt a tízparancsolatot kihirdette (Kiv 34, 28). Illés útja negyven nap és negyven éjjel tartott a Hórebre (1Kir 19, 8), Jónás Ninive népét negyvennapos bűnbánatra kéri (Jón 3, 3). Az Újszövetségben Lukács evangéliuma szerint Jézus nyilvános működésének kezdetén negyven napra elvonult a pusztába (vö. Lk 4, 1 kk), illetve az Ő példája nyomán az első keresztény közösségek számára is alapvető volt a böjt és az imádságos lelkület (vö. ApCsel 13, 2-3; ApCsel 14, 23). Mindennek az az üzenete, hogy a böjt és az imádság megtisztítja és felemeli a testet és a lelket, így az ember alkalmasabbá válik Isten szavának befogadására. A korai keresztények számára a legfontosabb példa Jézus böjtje volt, aminek nyomán alakult ki az első századokban a negyvennapos böjt megtartása, ami a IV. századra már általánossá vált a keresztény világban.
Veszélyes üzem a közúti közlekedés, Csiba határában például nem jó ötlet sietve keresztülrobogózni a zebrán egy busz előtt. Veszélyes üzem a közúti közlekedés Tokióban Itt és most a robotika lenne a téma – ha nem lettünk volna közlekedési baleset részesei, úgyhogy a Delta helyett jöjjön a Kék fény! A minap úgyis megemlékeztem a buszsofőrökről, ott fel is vehetjük a fonalat, mert amíg eddigi általános tapasztalatunk, hogy ügyesek és kedvesek, legfeljebb kicsit értetlenek, azóta több példával is tudunk szolgálni a skála másik végéről. Az még hagyján, hogy a hétkezdés a taxisokat is megkergítette, és hétfő reggel a máskor laza húszperces "előre, aztán balra" útvonalból a brüsszeli Atomiumot formázó útvonalat csinált az egyik – és igen, 3D-ben, mentünk jobbra-balra, előre-hátra és fentre-lentre – az uszoda felé, majd onnan át a birkózásra képtelen volt megtalálni a bejáratot a másik, este pedig a buszvezető nem lelte a gázpedált, és négypercnyi menetidő alatt a pályaudvarról sem kecmeregtünk ki, ez még a jobbik változat ahhoz képest, ahogy a kedd indult.
A katolikus egyház 1581-ben kánonban rögzítette azt a számítási módot, mely meghatározza ennek naptári idejét. A böjti előírások a századok során enyhültek, mert amíg a 11. századig olyannyira szigorú böjtöt tartottak, hogy késő délutánig semmit nem ettek; a böjti napokon egyáltalán nem fogyasztottak húst, tejterméket és tojást, addig napjainkban az Egyház csak hamvazószerdára és nagypéntekre ír elő szigorú böjtöt a – 18 és 60 év közötti – hívek részére. E két napon és nagyböjt többi péntekén a 14 évesnél idősebb tagjait arra kéri az Egyház, hogy a böjti fegyelem megtartásaként ne fogyasszanak húst és a legfeljebb háromszori étkezés részeként csak egyszer lakjanak jól. A görögkatolikus közösségekben hamvazószerda előtti hétfőn kezdődik a nagyböjti időszak. Mindezen előírások mellett fontos rámutatni arra, hogy a húsételtől való tartózkodás nem tekinthető manapság önmagában böjti cselekménynek. A mai kor embere számára a böjt nemcsak a hústól, hanem a dohányzástól, az édességtől, a szórakozástól, a wellnestől stb.
Tavaszi napéjegyenlőség pontos ideje: 2022. március 20. 16:33 Keleten kel és nyugaton nyugszik, a nappalok, valamint az éjszakák hossza az egész földgolyón egyenlő. Innen a neve "napéjegyenlőség". (Csak az északi féltekén tavaszkezdet, földünk déli oldalán ez az ősz első napja. ) Ettől kezdve napról napra távolodik a Nap az Egyenlítőtől a Ráktérítő felé, sugarai egyre nagyobb szöget zárnak be a földtengellyel, ezért az északi féltekén hosszabbodnak és melegednek a nappalok, a délin viszont rövidülnek, és jön a tél. A tavaszpont nem feltétlenül a tavasz első napja. Azt a helyi éghajlati és időjárási viszonyok szerint határozta meg az ember. Mi március 1-jétől számoljuk a (meteorológiai) tavasz kezdetét, a kínaiak a régi keltákhoz és rómaiakhoz hasonlóan február elejétől (febr. 4-e vagy 5-e). Õk a tavasz félidejébe eső napéjegyenlőségi napot az évszak csúcspontjaként ünneplik, a följegyzések szerint legalább az i. e. 2. évezred közepétől fogva. Az évszak és a tavaszpont allegorikus ábrázolásai is különböznek egymástól.
Külön biztatta a hívőket, hogy azon a napon buzgón szenteljék magukat az imádságnak és a böjtnek, kérve Szűz Máriának, a Béke Királynőjének közbenjárását. A Püspöki Konferencia korábban kiadott körlevelében megfogalmazott szándékok mellett – magyar hazánkért és népünkért – február 27-én, a szentmisék alkalmával buzdítsuk a híveket arra is, hogy idei hamvazószerdai böjtölésünket, imáinkat és jó cselekedeteinket a Szentatya szándéka szerint a béke megőrzéséért ajánljuk fel! Forrás: MKPK Sajtószolgálat Fotó: Németh Péter/Győri Egyházmegye Magyar Kurír